Program „Aktywna tablica” – rok szkolny 2019/2020

Aktywna tablica logo

W roku szkolnym 2019/20 Szkoła Podstawowa nr 8 w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Jana Pawła II w Jarosławiu przystąpiła do Rządowego Programu Rozwijania Szkolnej Infrastruktury AKTYWNA TABLICA.

W ramach otrzymanej dotacji zakupiono dwa interaktywne monitory dotykowe SMART o przekątnej ekranu 65″, wraz z oprogramowaniem edukacyjnym.

Przystąpienie do Programu łączy się z obowiązkiem zrealizowania przez szkołę następujących zadań:

  1. Uczestniczenia w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
  2. Uczestniczenia w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
    1. udziale w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
    2. zorganizowania w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
    3. dzielenia się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk.
  3. Wyznaczenia szkolnego e-koordynatora (jego zadaniem jest koordynacja działań w zakresie stosowania TIK w szkole) oraz powołanie nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK.
  4. Wykorzystywania TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły uczestniczącej w Programie (w zakresie co najmniej 5 godzin zajęć lekcyjnych średnio w każdym tygodniu nauki, w okresie od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu do 31 maja roku następującego po roku, w którym zostało udzielone wsparcie finansowe).
  5. Przedstawienia dla potrzeb organu prowadzącego sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w programie.

Informujemy, że szkolnym e-koordynatorem Programu  jest pani Magdalena Słowik.
W roku szkolnym 2019/2020 w ramach prowadzonych działań edukacyjnych z interaktywnych monitorów dotykowych korzystają uczniowie szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia oraz szkoły przysposabiającej do pracy.

MIĘDZYSZKOLNA SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI STOSUJĄCYCH TECHNOLOGIĘ INFORMACYJNO-KOMPUTEROWĄ W NAUCZANIU

Informujemy, że w dniu 1 października 2019 roku Szkoła Podstawowa nr 8 w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Jana Pawła II w Jarosławiu nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Adama Mickiewicza w Jarosławiu tworząc w roku szkolnym 2019/2020 Międzyszkolną sieć współpracy nauczycieli stosujących technologię informacyjno-komputerową w nauczaniu

Cieszymy się, że nawiązaliśmy współpracę ze szkołą, która posiada duże doświadczenie i osiągnięcia w stosowaniu technologii informacyjno-komputerowej w nauczaniu. Mamy nadzieję, że dla obydwu szkół rok współpracy będzie okazją do wymiany wiedzy, umiejętności i doświadczeń i przyczyni się do dalszego podnoszenia jakości pracy dydaktycznej.

Materiały i informacje: (zapraszamy do zapoznania się z treścią dokumentów zalecających wprowadzenie sieci współpracy):

  1. Sieci współpracy i samokształcenia jako nowa forma doskonalenia nauczycieli w pracy z nowymi technologiami ORE
  2. Technologie informacyjno-komunikacyjne – CEO
  3. Sieci współpracy – artykuł Meritum 2 (53) 2019

Materiały edukacyjne i informacje dotyczące stosowania TIK w edukacji: (zapraszamy do zapoznania się z materiałami):

Kahoot  (www.getkahoot.com),

– Quizizz  (www. quizizz.com),

Formularze Google (www.drive.google.com), 

–  Quizlet  (www.quizlet.com),

Interankiety (www.interankiety.pl),

Learning App (www.learningapps.org),

–  Fundacja Szkoła Medialna (www.szkolamedialna.pl/), (www.szkolamedialna.pl/narzedzia-tik-w-edukacji)

–  E-podręczniki (www.epodreczniki.pl).


Uwaga NOWOŚĆ – styczeń 2020 rok.

Projekt Lekcja: Enter – realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa jako wspólna inicjatywa Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Cyfryzacji.

Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji cyfrowych kadry w polskich szkołach poprzez przeszkolenie w ciągu czterech lat ponad 75 tys. nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych z wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w codziennej pracy z uczniami.

Pismo Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie projektu Lekcja Enter

Rekrutacja do projektu:

Lekcja Enter – Podkarpacie – informacja

Rekrutacja do projektu – PCEN Przemyśl

Nauczanie on-line:

Na stronie www.gov.pl/zdalnelekcje można znaleźć propozycje dla uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, zgodne z aktualną podstawą programową.


EFEKTY WSPÓŁPRACY W RAMACH MIĘDZYSZKOLNEJ SIECI WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI STOSUJĄCYCH TECHNOLOGIĘ INFORMACYJNO-KOMPUTEROWĄ W NAUCZANIU:

Odbyły się spotkania w następujących terminach:

– 11 październik 2019 rok. Głównym celem spotkania było wzajemne poznanie się nauczycieli i określenie zasad współpracy oraz ustalenie harmonogramu działań.

– 10 grudzień 2019 rok. Główną tematyką spotkania była wzajemna wymiana doświadczeń
z zakresu stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w kształceniu uczniów.
Na spotkaniu przedstawiono przykłady dobrych praktyk, zaprezentowano mobilne aplikacje edukacyjne, platformy testowe i dostępne na stronach internetowych materiałów dydaktycznych z różnych przedmiotów kształcenia.

– 31 marzec 2020 rok. Omówiono dotychczasowe doświadczenia dotyczące wzajemnej współpracy. Z uwagi na trwającą pandemię i czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty dokonano zmian w formach prowadzenia dalszej współpracy, przenosząc je na formy komunikacji na odległość.

– 15 maj 2020 rok. Głównym tematem spotkania było omówienie korzyści i doświadczeń wynikających z przeprowadzonych i obserwowanych lekcji otwartych:

– w dniu 07 kwietnia 2020 roku nauczycielka mgr Magdalena Słowik przeprowadziła lekcję otwartą w klasie V Szkoły Podstawowej nr 8 Specjalnej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Jana Pawła II w Jarosławiu z przedmiotu kształcenia matematyka. Temat lekcji: „Ułamki zwykłe i liczby mieszane.”

– w dniu 15 kwietnia 2020 roku nauczyciel mgr Wojciech Głąb przeprowadził lekcję otwartą w klasie VII Szkoły Podstawowej nr 8 Specjalnej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Jana Pawła II w Jarosławiu z przedmiotu kształcenia informatyka. Temat lekcji: „Programowanie w wybranym środowisku – Scratch – zapoznanie z programem.”

Obydwie lekcje otwarte zaprezentowano na platformie Teams – w formie online.

Przedstawiono propozycje rozwiązań dydaktycznych z wykorzystaniem możliwości interaktywnych monitorów dotykowych oraz tablic interaktywnych oraz prowadzenia nauczania zdalnego z wykorzystaniem form komunikacji na odległość.

– 12 czerwiec 2020 rok. W czasie spotkania, podsumowując efekty podjętej pomiędzy szkołami współpracy,  wysunięto wnioski związane z stosowaniem technologii informacyjno-komputerowej w nauczaniu:

– stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej ułatwia wprowadzanie treści z podstawy programowej,

– stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej na jednostkach lekcyjnych pozwala na wprowadzanie wielozmysłowego poznania treści kształcenia,

– lekcje z prowadzone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej sprzyjają aktywizacji uczniów i lepszemu zapamiętaniu treści kształcenia,

– technologia informacyjno-komunikacyjna sprzyja rozwijaniu zainteresowań uczniów i przyczynia się do kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych uczniów,

– wykorzystanie nowoczesnych technologii sprzyja indywidualizacji pracy i właściwej organizacji treści kształcenia,

– nowoczesne technologie ułatwiają komunikację i przekazywanie informacji przez uczniów z dysfunkcjami, zagrożonych wykluczeniem społecznym.

– okres nauczania zdalnego negatywnie wpływa na kształtowanie pozytywnych relacji zarówno pomiędzy uczniami, jak i uczniami i nauczycielami, może zaburzać poczucie bezpieczeństwa uczniów oraz ich rozwój emocjonalny,

– nauczanie zdalne może przyczyniać się do wykluczenia edukacyjnego i społecznego niektórych uczniów i ich rodziców.

Biorąc pod uwagę przedstawione wnioski, zespół przedstawił rekomendacje dotyczące stosowania technologii informacyjno-komputerowej w nauczaniu:

– wykorzystywać technologię jako narzędzie dydaktyczne wspierające pracę nauczyciela i proces dydaktyczny,

– stosować technologię jako innowacyjne narzędzie pracy, wspierające aktywność poznawczą uczniów,

– rozwiać kompetencje cyfrowe uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności wyszukiwania informacji i dokonywania ich selekcji,

– wspierać nowoczesne formy komunikacji i wymiany informacji pomiędzy uczniami, odpowiednio wzmacniając tradycyjne formy współpracy, w tym pracy zespołowej, opartej na dążeniu do osiągnięcia pozytywnych efektów działań,

–  poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego oraz samokształcenie podnosić umiejętności zawodowe i techniczne nauczycieli, związane z stosowaniem nowoczesnych technologii,

– kontynuować współpracę pomiędzy nauczycielami działającymi w międzyszkolnej sieci współpracy, w formie kontaktów indywidualnych i wzajemnego dzielenia się wiedzą i doświadczeniami zawodowymi.