Dogoterapia w przedszkolu
Jednym z ulubionych zajęć specjalistycznych naszych maluchów jest dogoterapia. Dzieci systematycznie uczestniczą w zajęciach ze swoim ukochanym psem Rogalem który co tydzień wciela się w rolę terapeuty. Dogoterapia to metoda wspomagająca rehabilitację i edukację dzieci, wzmacnia efektywność pracy pedagogów, psychologów i rehabilitantów. Czworonożny przyjaciel bezwarunkowo akceptuje dzieci i nie oceniają ich, a to bardzo ważne w budowaniu poczucia własnej wartości. Kontakt z psem daje poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie, a poza tym uczy ufności wobec świata i przynależności do niego. Głównym celem jest tu dobra zabawa i sprawianie radości dzieciom. Przy okazji zajęcia tego typu pozwalają przełamać lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów i postrzegania, pozwalają oderwać się od otaczającej rzeczywistości. Czworonóg często ośmiela dzieci wycofane, nieśmiałe, a uspakaja i wycisza te nadmiernie pobudzone. Nawet ci, którzy odczuwają lęk przed psami na początku roku szkolnego, po kilku tygodniach zajęć zaczynają wyrażać pozytywne emocje wobec psów. Jest to również świetna okazja, by zwrócić uwagę na zasady bezpiecznego kontaktu z psem. W kontakcie z psem dziecko jest naturalne i szczere, przez co nie boi się okazywania uczuć, dzięki czemu rozwija umiejętność odczuwania i wyrażania emocji. Wydając komendy, wzbogaca zasób wiedzy, a dodatkowo rozwija poczucie sprawczości i podnosi własną samoocenę. Dzięki odgłosom towarzyszącym zabawom z psem i zaaranżowanym celowo sytuacjom rozwija się wrażliwość słuchowa dziecka. Ponadto poszerza się zasób reakcji głosowych oraz słownictwa biernego i czynnego, związanego ze zwierzęciem i otoczeniem. Dziecko uczy się i powtarza nowe słowa, które poznało w nowej dla siebie sytuacji. Gry i zabawy pozwalają na naukę i utrwalanie wielu pojęć, takich jak kolory, wielkości, liczby, różnice i podobieństwa itd. Zajęcia z dogoterapii nie wiążą się z wykonywaniem żmudnych ćwiczeń. Terapeutą jest pies-przyjaciel, a miękka sierść i merdający ogonek, to niezastąpiona motywacją do pracy. Dzięki interakcji ze zwierzęciem, „ukryciu” ćwiczeń rehabilitacyjnych w formie zabawy, dziecko nieświadomie pracuje. Pies wzbudza w nim chęć do nawiązywania kontaktów z drugim człowiekiem, dzieci otwierają się na innych i na nowe sytuacje, uspokajają się, relaksują.