Informacja WOKRO dotyczące prawidłowości rozwoju dziecka w wieku do 3 lat i wspomagania jego rozwoju.

Wiodący Ośrodek Koordynacyjno - Rehabilitacyjno - Opiekuńczy w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Jana Pawła II w Jarosławiu

Informacja WOKRO dotyczące prawidłowości rozwoju dziecka w wieku do 3 lat i wspomagania jego rozwoju.

Szanowni Państwo Rodzice i Opiekunowie Prawni dzieci

Pracownicy pedagogiczni Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego w Jarosławiu przedstawiają informacje dotyczące prawidłowości rozwoju dziecka w wieku do 3 lat i wspomagania jego rozwoju.

Rozwój dziecka w pierwszych trzech latach życia jest intensywny i obejmuje szereg kluczowych etapów w różnych obszarach, takich jak rozwój motoryczny, poznawczy, emocjonalny i społeczny. Warto poznać te etapy i dowiedzieć się, jak wspierać dziecko w osiąganiu kolejnych umiejętności, by zapewnić mu jak najlepsze warunki do rozwoju. Wspieranie rozwoju dziecka do 3. roku życia jest niezwykle ważne, ponieważ ten okres stanowi fundament dla jego przyszłego zdrowia, zdolności poznawczych, emocjonalnych oraz społecznych.

Etapy rozwoju dziecka do 3 roku życia:

  1. Rozwój motoryczny:
  • 0-6 miesięcy: Niemowlę zaczyna unosić głowę, przewraca się z boku na bok, próbuje chwytania przedmiotów. Wspieranie: Zabawy na brzuszku pomagają wzmocnić mięśnie karku, ramion i pleców.
  • 6-12 miesięcy: Dziecko uczy się samodzielnie siedzieć, czołgać się, a później raczkować, staje przy wsparciu. Wspieranie: Zapewnienie przestrzeni i przedmiotów do eksploracji, które zachęcają do ruchu.
  • 12-18 miesięcy: Dziecko zaczyna chodzić samodzielnie, biegać, kucać, wspinać się. Wspieranie: Zabawki na kółkach, piłki i zabawy na świeżym powietrzu rozwijają zdolności ruchowe.
  • 18-36 miesięcy: Dziecko doskonali chód, bieganie, skakanie i kopanie piłki. Zaczyna również używać rączek do bardziej precyzyjnych czynności. Wspieranie: Zabawy manualne, jak układanie klocków, rysowanie, nawlekanie koralików.
  1. Rozwój poznawczy:
  • 0-12 miesięcy: Maluch zaczyna reagować na twarze i dźwięki, rozwija zainteresowanie obiektami, poznaje świat przez zmysły. Wspieranie: Rozmawianie, pokazywanie różnych przedmiotów i wydawanie dźwięków.
  • 12-24 miesiące: Rozwija się zdolność rozwiązywania prostych problemów, eksperymentowanie, np. wkładanie i wyciąganie rzeczy z pojemników. Wspieranie: Układanki, zabawy w „a kuku”, zabawy wodą i piaskiem.
  • 24-36 miesięcy: Rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego, wyobraźni i zdolności koncentracji na prostych zadaniach. Wspieranie: Zabawy tematyczne (np. gotowanie), układanie klocków, krótkie historyjki.
  1. Rozwój językowy:
  • 0-12 miesięcy: Niemowlę rozpoznaje głosy, reaguje na imię, wydaje pierwsze dźwięki (głużenie, gaworzenie). Wspieranie: Rozmawianie z dzieckiem, czytanie, śpiewanie.
  • 12-18 miesięcy: Pojawiają się pierwsze słowa, maluch reaguje na proste polecenia, zaczyna wskazywać przedmioty. Wspieranie: Nazywanie przedmiotów, zadawanie prostych pytań.
  • 18-36 miesięcy: Zasób słów gwałtownie się zwiększa, dziecko zaczyna mówić krótkie zdania. Wspieranie: Czytanie bajek, zadawanie pytań, zachęcanie do powtarzania słów.
  1. Rozwój emocjonalny i społeczny:
  • 0-12 miesięcy: Niemowlę wyraża emocje (płacz, śmiech), buduje więź z opiekunem. Wspieranie: Czuła opieka, reagowanie na płacz, dużo przytulania.
  • 12-24 miesiące: Rozwój samoświadomości, pojawienie się pierwszych prób wyrażania „ja”, eksplorowanie świata, naśladowanie. Wspieranie: Zabawy lustrzane, dawanie wyboru (np. która zabawka), nauka naśladowania.
  • 24-36 miesięcy: Dziecko uczy się wyrażania emocji, nawiązywania relacji
    z rówieśnikami. Pojawiają się też frustracje związane z trudnościami komunikacyjnymi („bunt dwulatka”). Wspieranie: Nazywanie emocji, modelowanie pozytywnych zachowań, rozmowa o uczuciach.

Jak wspierać rozwój dziecka do 3-go roku życia?

Wspieranie rozwoju dziecka do 3. roku życia wymaga zaangażowania, dostosowania się do jego potrzeb oraz stosowania różnych aktywności, które stymulują rozwój poznawczy, motoryczny, emocjonalny i społeczny. Poniżej znajdziesz szczegółowe wskazówki, jak skutecznie wspierać rozwój dziecka w tym kluczowym okresie życia.

  • Zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności emocjonalnej: Odpowiadanie na potrzeby dziecka, tworzenie rutyn, budowanie więzi.

Dla dziecka do 3. roku życia rodzice lub opiekunowie są głównym źródłem poczucia bezpieczeństwa i stabilności. Tworzenie relacji opartej na zaufaniu oraz odpowiednie reagowanie na potrzeby dziecka mają fundamentalne znaczenie.

  • Reagowanie na płacz i potrzeby: Każda reakcja na płacz dziecka wzmacnia jego poczucie bezpieczeństwa. Nie obawiaj się, że noszenie lub przytulanie dziecka za każdym razem, gdy tego potrzebuje, je „rozpieści”. Dzieci uczą się, że ich potrzeby emocjonalne są ważne i mają prawo je wyrażać.
  • Stałe rytuały i rutyny: Codzienne rytuały, np. kąpiel, czytanie przed snem, dają dziecku poczucie przewidywalności, co sprzyja jego rozwojowi emocjonalnemu. Stałe godziny posiłków, drzemek i zabaw wprowadzają ład do codzienności.
  • Czułość i empatia: Przytulanie, głaskanie, śpiewanie kołysanek oraz spokojne rozmowy budują więź, która daje dziecku poczucie bezpieczeństwa. Bliskość fizyczna i emocjonalna pomaga mu regulować emocje.
  • Stymulacja sensoryczna: Zabawy, które angażują zmysły (dotyk, wzrok, słuch) rozwijają zdolności poznawcze i motoryczne.

Dzieci uczą się przez doświadczenie, a stymulacja zmysłów odgrywa ogromną rolę w rozwoju poznawczym i motorycznym. Kontakt ze światem przez wzrok, słuch, dotyk, węch i smak pomaga im lepiej go rozumieć i eksplorować.

  • Zabawki sensoryczne: Miękkie, szeleszczące, chropowate zabawki, które dziecko może dotknąć, ścisnąć, obracać i ugryźć, pomagają mu rozwijać zdolności poznawcze. Maluch uczy się różnicować faktury, kolory i kształty.
  • Zabawy wodą i piaskiem: Nalewanie wody, przesypywanie piasku, lepienie piaskowych babeczek rozwija zmysł dotyku, koordynację ruchów i wyobraźnię. Takie zabawy wprowadzają także element eksperymentowania.
  • Muzyka i dźwięki: Słuchanie muzyki, śpiewanie piosenek, zabawy z instrumentami (grzechotkami, bębenkami) rozwijają zmysł słuchu i pomagają w rozwoju mowy.
  • Zabawki dostosowane do wieku: Wybór zabawek o różnej fakturze, kolorach i kształtach – miękkie zabawki, klocki, książeczki obrazkowe.

Wybór odpowiednich zabawek wspiera rozwój motoryczny i umiejętności poznawcze dziecka.

  • Dla niemowląt: Miękkie grzechotki, kontrastowe obrazki, gryzaki i książeczki z obrazkami. Takie zabawki rozwijają umiejętności sensoryczne i zachęcają do obserwacji.
  • Dla dziecka w wieku 1–2 lat: Klocki, proste układanki, zabawki do ciągnięcia i pchania, lalki, maskotki, książeczki z prostymi historiami. W tym wieku dzieci uczą się chwytania, wkładania przedmiotów do pojemników i budowania.
  • Dla dziecka w wieku 2–3 lat: Zabawki rozwijające umiejętności manualne, takie jak klocki, piłki, prostsze narzędzia do rysowania (kredki, farby, paleta do malowania palcami), pojazdy na kółkach. Tego typu zabawy rozwijają sprawność manualną, koordynację ruchową i pobudzają wyobraźnię.
  • Rozwijanie niezależności: Dziecko uczy się przez doświadczenie, warto więc pozwalać mu na samodzielność w miarę możliwości.

Dziecko rozwija poczucie sprawczości i samodzielności, kiedy opiekunowie zachęcają je do podejmowania drobnych decyzji i samodzielnych prób.

  • Dawanie wyboru: Umożliwienie wyboru (np. „Którą koszulkę chcesz dzisiaj założyć?”) sprawia, że dziecko zaczyna postrzegać siebie jako osobę sprawczą. Pamiętaj, by wybór był ograniczony do dwóch opcji – zbyt duży wybór może być dla małego dziecka przytłaczający.
  • Proste zadania domowe: Pozwalaj dziecku na pomoc w prostych czynnościach, np. odkładaniu zabawek na miejsce, przynoszeniu sztućców na stół. Dziecko poczuje się docenione i nauczy się odpowiedzialności.
  • Wspieranie prób samodzielnego jedzenia i ubierania się: Choć te czynności mogą zająć dziecku więcej czasu, pozwalanie mu na nie rozwija jego umiejętności i poczucie własnej wartości.
  • Czytanie i rozmowa: Kontakt z mową i językiem rozwija zdolności komunikacyjne dziecka.

Kontakt z językiem i mową rozwija zdolności komunikacyjne i wyobraźnię dziecka.

  • Codzienne czytanie: Książeczki obrazkowe i proste historie są świetnym sposobem na wspólne spędzanie czasu, a także uczą koncentracji i rozwijają język. Warto wybierać książki o dużych ilustracjach i krótkich tekstach.
  • Nazywanie przedmiotów i czynności: Opowiadanie o otoczeniu, nazywanie przedmiotów, zwierząt i czynności rozwija słownictwo dziecka. Możesz mówić np.: „Patrz, tu jest kot. Kot robi miau.” – dzięki temu maluch uczy się nowych słów i rozumienia.
  • Zadawanie pytań i słuchanie: Nawet jeśli dziecko nie potrafi jeszcze odpowiedzieć, warto pytać: „Gdzie jest misio?”, „Co robimy teraz?” Tego typu pytania angażują uwagę i uczą logicznego myślenia.
  • Zabawa z rówieśnikami: Ważne dla rozwoju społecznego i uczucia przynależności, nawet jeśli dziecko nie wchodzi jeszcze w pełną interakcję.

Interakcje z innymi dziećmi są niezwykle ważne dla rozwoju społecznego i uczuciowego dziecka.

  • Zabawy grupowe: Przebywanie w towarzystwie innych dzieci w przedszkolu, na placu zabaw lub podczas spotkań rodzinnych umożliwia dziecku naukę zasad współdziałania i dzielenia się.
  • Nauka komunikacji: W interakcji z rówieśnikami dziecko obserwuje i uczy się reakcji emocjonalnych oraz rozwiązywania drobnych konfliktów, np. dzielenia się zabawkami.
  • Modelowanie pozytywnych zachowań: Warto wspierać zachowania takie jak uprzejmość, dzielenie się, pomoc. Maluch naśladuje zachowania dorosłych i rówieśników, co buduje jego umiejętności społeczne.

Kluczowe zasady wsparcia rozwoju dziecka

  1. Obserwuj i reaguj na potrzeby dziecka: Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, dlatego warto być cierpliwym i elastycznym w podejściu.
  2. Bądź zaangażowany: Aktywnie uczestnicz w zabawach i codziennych czynnościach dziecka – Twoja obecność i zainteresowanie są kluczowe.
  3. Używaj pozytywnego języka: Chwal dziecko za jego osiągnięcia i postępy, co buduje poczucie wartości.
  4. Zapewniaj czas na swobodną zabawę: Dziecko potrzebuje przestrzeni do eksploracji i samodzielnego odkrywania świata. Swobodna zabawa rozwija wyobraźnię i kreatywność.
  5. Ucz wyrażania emocji: Pomóż dziecku nazwać to, co czuje, np. „Widzę, że jesteś smutny, bo nie udało się zbudować wieży.” Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji sprzyja jego rozwojowi emocjonalnemu.

WOKRO – informacje dotyczące prawidłowości rozwoju dziecka w wieku do 3 lat i wspomagania jego rozwoju – pobierz plik – wielkość 460 KB.

Wiodący Ośrodek Koordynacyjno - Rehabilitacyjno - Opiekuńczy w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Jana Pawła II w Jarosławiu

 

Mozesz udostepnic informacje: